Stosowane skróty
OzN – osoba z niepełnosprawnością.
PFRON – Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
TA – technologie asystujące to technologie obejmujące sprzęt, urządzenia i oprogramowanie, których zadaniem jest zwiększanie, podtrzymywanie lub poprawianie możliwości samodzielnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Ośrodek Wsparcia i Testów w Laskach powstał na podstawie umowy nr CID/000002/07/D dotyczącej powierzenia zadania pn. „Prowadzenie Ośrodka Wsparcia i Testów” w ramach II modułu programu Państwowego Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pn. „Centra informacyjno-doradcze dla osób z niepełnosprawnością”.
- OWiT mieści się w Laskach, adres: Laski, ul. Brzozowa 75; 05-080 Izabelin, gmina Izabelin, powiat warszawski zachodni.
- OWiT jest dostępny stacjonarnie dla osób z niepełnosprawnościami (OzN)
w wyznaczonych dniach i godzinach załączonego harmonogramu oraz komunikacyjnie pod numerem telefonu + 48 790 700 897; 22 752 33 52 i adresem e-mail: owit@laski.edu.pl - Zakres działalności Ośrodka Wsparcia i Testów obejmuje, w szczególności:
- świadczenie porad i doradztwa osobom z niepełnosprawnościami w zakresie doboru i optymalnego wykorzystania technologii wspomagających dostosowanych do ich aktualnych potrzeb, celem ograniczenia występujących barier w zakresie ich uczestnictwa w życiu społecznym, zawodowym i edukacji z uwzględnieniem obsługi w ramach programu Wypożyczalnia;
- świadczenie porad członkom rodzin i opiekunom osób z niepełnosprawnościami, w tym w zakresie potencjału wykorzystania technologii asystujących w życiu codziennym;
- świadczenie specjalistycznych konsultacji i wydawanie opinii eksperckich w zakresie wsparcia i diagnozy OzN zgodnie z aktualnymi, indywidualnymi potrzebami;
- świadczenie porad i doradztwa dla pracodawców, podmiotów, w tym jednostek systemu oświaty, zgłaszających potrzeby wsparcia OzN w zakresie działań związanych z likwidacją barier funkcjonalnych, w szczególności w zakresie zastosowania rozwiązań technologicznych i specjalistycznych sprzętów w procesie ich edukacji, aktywizacji zawodowej i społecznej;
- prezentowanie korzyści wynikających ze stosowania technologii wspomagających w takich obszarach jak: komunikowanie się, dostęp do informacji, nauka, praca, rozwijanie hobby, zwiększenie aktywności życiowej, samodzielności i zaradności osobistej oraz dbałości o zdrowie;
- prowadzenie wstępnych instruktaży (do 1h) w zakresie obsługi sprzętów, urządzeń i oprogramowań dla OzN w siedzibie OWIT i poza placówką, z uwzględnieniem obsługi w ramach programu Wypożyczalnia;
- prowadzenie szkoleń (powyżej 1h) w zakresie obsługi sprzętów, urządzeń i oprogramowań dla OzN w siedzibie OWIT i poza placówką, z uwzględnieniem obsługi w ramach programu Wypożyczalnia;
- przeprowadzanie testów sprzętów, urządzeń i oprogramowań w siedzibie OWIT i poza placówką, z uwzględnieniem obsługi w ramach programu Wypożyczalnia;
- prowadzenie wypożyczalni sprzętów, urządzeń i oprogramowania w celu ich użytkowania przez OzN w warunkach domowych;
- prowadzenie działań informacyjnych i wydarzeń promocyjnych we współpracy z Oddziałami PFRON, w ramach regionalnych sieci współpracy w ramach modułu II programu CIDON, celem zwiększania świadomości OzN w zakresie potencjału i korzyści wynikających z wykorzystywania technologii wspomagających, rozpowszechniania informacji o możliwych instrumentach wsparcia i formach pomocy ukierunkowanych na likwidację barier funkcjonalnych;
- inicjowanie i współorganizowanie działań na rzecz rozwoju sieci współpracy międzyinstytucjonalnej w ramach modułu II programu CIDON, celem poszerzenia grona podmiotów zaangażowanych w realizację zadań na rzecz wzrostu samodzielności i niezależności OzN, poprzez zapewnienie dostępu do informacji o technologicznie zaawansowanych rozwiązaniach, służących likwidowaniu napotykanych barier i ograniczeń;
- pomoc beneficjentom w zakładaniu profili zaufanych i kont w systemie SOW, pomoc w wypełnianiu wniosków o wypożyczenie technologii wspomagających, o uzyskanie dofinansowań ze środków PFRON, z uwzględnieniem obsługi w ramach programu Wypożyczalnia.
- Osobami wypożyczającymi technologie asystujące w OWiT mogą zostać:
- osoby, które przedstawią skierowanie z PFRON celem udzielenia wsparcia w ramach zadania (najpóźniej w dniu przystąpienia do wsparcia);
- osoby z niepełnosprawnością, które posiadają aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub aktualne orzeczenie równoważne (orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub orzeczenie o zaliczeniu do jednej z grup inwalidów), które skorzystają z realizacji zadania.
- Regulamin Ośrodka Wsparcia i Testów w Laskach, określa ogólne zasady świadczenia porad i konsultacji, prowadzenia instruktażu oraz wypożyczania technologii asystujących.
Rozdział II
Zasady świadczenia porad, konsultacji i instruktażu oraz wypożyczania technologii asystującej
- Osoba ubiegająca się o poradę, konsultację lub instruktaż kontaktuje się w dniach
i godzinach dostępności OWiT. Osoba taka zobowiązana jest do podania imienia i nazwiska oraz przedłożenia informacji dotyczącej niepełnosprawności, jej stopnia i rodzaju (do wglądu pracownika). - Osoba ubiegająca się o wypożyczenie sprzętu, urządzeń i oprogramowania składa do OWiT wniosek o wypożyczenie.
- Wypożyczenia sprzętu, urządzenia czy oprogramowania może również dokonać przedstawiciel ustawowy w przypadku niepełnoletniej osoby, opiekun prawny lub pełnomocnik po złożeniu stosownego wniosku.
- W celu wypożyczenia sprzętu, urządzeń i oprogramowania należy okazać do wglądu pracownikowi OWiT:
- orzeczenie o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności bądź inne równoważne orzeczenie osoby, która będzie korzystać z technologii asystującej;
- dokument tożsamości osoby wypożyczającej (w przypadku osobistego wypożyczenia technologii asystującej) lub dokument tożsamości przedstawiciela ustawowego (w przypadku niepełnoletniej osoby)/opiekuna prawnego/ pełnomocnika.
- upoważnienie do działania w imieniu danej osoby.
- Pracownik OWiT ma prawo odmowy wypożyczenia TA osobie, która:
- a) złożyła wniosek niespełniający wymogów formalnych;
- b) korzystała wcześniej z usług OWiT i zwróciła TA uszkodzoną, zniszczoną lub ją utraciła;
- c) korzystała wcześniej z usług OWiT i nie zwróciła TA w wyznaczonym terminie bez uzasadnienia przyczyny opóźnienia.
- Sprzęty, urządzenia i oprogramowanie wypożyczane są nieodpłatnie, na podstawie umowy zawartej pomiędzy pracownikiem OWiT a osobą wypożyczającą.
- Wydanie sprzętu, urządzenia lub oprogramowania następuje niezwłocznie po podpisaniu umowy przez strony.
- Fakt odbioru sprzętu, urządzenia lub oprogramowania, jak i jego sprawność osoba wypożyczająca stwierdza podpisując umowę.
- Sprzęt, urządzenia lub oprogramowania są wypożyczane na okres, który jest niezbędny do ich przetestowania pozwalającego ocenić adekwatność do aktualnych potrzeb i dokonania optymalnego wyboru sprzętu dla siebie, jednak nie dłuższy niż 2 tygodnie, z zastrzeżeniem ust. 10.
- W przypadku konieczności przedłużenia okresu wypożyczenia, osoba wypożyczająca zwraca się do Kierownika merytorycznego OWiT w formie pisemnej poprzez złożenie właściwego wniosku o przedłużenie okresu korzystania. Wniosek należy złożyć przed upływem okresu wypożyczenia sprzętu ustalonego w zawartej umowie.
- Przedłużenie okresu korzystania ze sprzętu, urządzenia lub oprogramowania, ustala się każdorazowo na okres nie dłuższy niż 2 tygodnie.
- Przedłużenie umowy następuje na podstawie zgody udzielonej przez Kierownika merytorycznego OWiT.
- Zwrot następuje w ustalonym terminie po sporządzeniu i podpisaniu protokołu zwrotu przez pracownika lub kierownika OWiT.
Rozdział III
Zasady odpowiedzialności osoby wypożyczającej TA
- Osoba wypożyczająca zobowiązana jest dbać o wypożyczony sprzęt, urządzenia lub oprogramowania i użytkować je zgodnie z przeznaczeniem, utrzymywać w stanie należytym oraz w odpowiedni sposób zabezpieczać przed utratą.
- W przypadku uszkodzenia lub utraty sprzętu, urządzenia lub oprogramowania, osoba wypożyczająca zobowiązana jest niezwłocznie powiadomić o tym fakcie pracowników OWiT.
- Osoba wypożyczająca jest zobowiązana zwrócić sprzęt, urządzenia lub oprogramowanie czyste, kompletne, sprawne w stanie niepogorszonym.
- W przypadku uszkodzenia, przekraczającego zwykłe zużycie lub utraty wypożyczonego sprzętu, urządzenia lub oprogramowania, odpowiedzialność na zasadzie ryzyka ponosi osoba wypożyczająca i jest ona zobowiązana do pokrycia kosztów naprawy lub w przypadku gdy usunięcie szkody nie jest możliwe lub gdy doszło do całkowitego zniszczenia lub utraty, do zakupu takiego samego sprzętu, urządzenia lub oprogramowania lub zwrotu ich wartości.
Rozdział IV
Zasady zwrotu sprzętu i odpowiedzialność OWiT
- W przypadku rozwiązania umowy przez osobę wypożyczającą, zobowiązana jest ona do zwrotu sprzętu, urządzenia lub oprogramowania w ciągu 3 dni.
- W przypadku rozwiązania umowy przez OWiT, osoba wypożyczająca zobowiązana jest do zwrotu sprzętu w ciągu 3 dni od otrzymania informacji o rozwiązaniu umowy.
- OWiT nie ponosi odpowiedzialności za szkody materialne lub fizyczne, powstałe
w wyniku użytkowania wypożyczonego sprzętu, urządzeń lub oprogramowania.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
- Regulamin obowiązuje od dnia jego ustanowienia.
- Osoba wypożyczająca / przedstawiciel ustawowy / opiekun prawny / pełnomocnik zobowiązany jest pisemnie potwierdzić zapoznanie się z treścią „Regulaminu Ośrodka Wsparcia i Testów w Laskach” poprzez złożenie właściwego podpisu pod właściwym oświadczeniem na umowie.
